15-åringens upptäckt på Googles karta förbluffar forskarna: Hemliga staden som alla missat.

Ibland kan det vara bra att någon utomstående, med färska tankar och idéer får ta sig en titt på ett olöst mysterium. Men att en 15-årig skolpojke skulle hjälpa välutbildade och erfarna forskare hade knappast någon väntat sig. Detta var dock precis vad som hände när kanadensiska tonårskillen William Gadoury, 15, började rota bland satellitbilder över Latinamerika. Vad han hittade? En bortglömd Mayastad mitt ute i djungeln på Yucatánhalvön i Mexiko. William låg i sitt sovrum och studera stjärnhimlen när han kom på idén att undersöka hur olika mayastäder placerats i förhållande till stjärnkonstellationer,

Mayaindianerna skapade en av de mest gåtfulla och mystiska civilisationer som någonsin existerat på jorden. De bodde i delar av vad som idag är södra Mexiko, El Salvador, Belize, Honduras och Guatemala i Centralamerika och riket blomstrade i huvudsak under några sekler runt 250 år e Kr. Än idag finns rester av Mayaindianernas fantastiska byggnader och tempel kvar i området.

Wikipedia

640px-Chichen_Itza_3

Forskarna har spekulerat och debatterat orsaken till imperiets kollaps i decennier. Arkeologer har letat i flera hundra år efter Mayafolkets bortglömda städer. Nu har de fått hjälp från ett minst sagt oväntat håll.

maya1

Den 15-årige kanadensiska skolpojken William Gadoury har nämligen gjort ett häpnadsväckande fynd. William utgick från teorin att Maya-befolkningen byggde städer på platser som låg i enlighet med deras stjärnbilder.

Med hjälp av 22 olika stjärnkonstellationer lyckades William hitta 117 Maya-städer, som låg uppradade exakt i linje med stjärnorna. När han kom till den 23:e konstellationen hittade han en stjärna som inte stämde in med de tidigare upptäckta städerna. Det väckte givetvis den nyfikne pojkens intresse.

majastad

Med hjälp av bilder från den kanadensiska rymdstyrelse och kartor från Google Earth, upptäckte han en plats där denna stad borde legat.

På bilderna ses vad som skulle kunnat vara en stor pyramid, liknande dem som finns vid de flesta andra Maya-städer. Området i den mexikanska djungeln som även ut att ha linjära strukturer i form av en stad.

spce99

William, som själv drömmer om att bli forskare än dag, beskriver hur han tänkte:

”Jag begrep inte varför Mayafolket byggde sina städer långt från floderna, på plana ytor och uppe i bergen. Jag tänkte att de hade en annan orsak, eftersom de dyrkade stjärnhimlen, och då började jag att undersöka min hypotes. Jag blev verkligen förvånad och glad när jag insåg att de mest lysande stjärnorna i stjärnbilderna matchade platserna för Maya-civiliationens stora städer”, säger William till Journal de Montréal.

mayan1

Satellitbilderna har ännu inte verifieras, men om de stämmer kan staden vara en av de största som mayaindianerna byggt. William blev själv tillfrågad om han ville döpa staden och tackade ”ja”. Han valde namnet K’aak Chi, ”Mun av Eld”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den ”hemliga” staden ligger i ett mycket svårtillgängligt djungelområdet, vilket kan förklara varför inga forskare upptäckt dess existens.

William själv hoppas få se ruinerna någon gång, även om en arkeologisk undersökning av platsen kommer att kräva en hel del arbete och finansiering. Forskare från New Brunswick University har planer på att försöka ta sig till staden.

Forskarna har också lovat William att han ska få följa med på en eventuell resa.

Visst är det häftigt att en 15-årig kille gjorde denna sensationella upptäckt? Gilla om du tycker det också.