En helt ny metod får cancerceller att förstöra sig själva

Cancer är kanske det läskigaste ordet som finns på svenska. Det bär med sig så mycket sorg och elände. När min farmor fick cancerbesked var det som att tiden stannade. Hela familjen stannade upp och allt annat blev så fjuttigt.

Hon var stark, min farmor, men tillslut orkade inte kroppen längre. Cancern tog henne. Men nu verkar det som att forskarna har kommit ett steg på vägen för att det inte ska kunna hända i framtiden. Det skriver Illustrerad Vetenskap

Forskare har lyckats modifiera tre olika proteiner i cancercellerna och fått dem att förstöra sig själva. Metoden har redan visats sig var framgångsrik mot de mest aggressiva cancertyperna.

Studien, som är gjord i Tel Aviv i Israel, har upptäckt att man genom metoden kan få ett stort antal cancerceller att döda sig själva utan att de skadar de friska cellerna i kroppen.

”Ju snabbare cancercellerna förökar sig, desto snabbare utrotas de”, säger forskningschefen Malka Cohen-Armon.

Hon och hennes team har testat metoden på en rad olika cancerceller från bland annat bröstcancer, lungcancer, cancer i buktspottskörteln, tjocktarmscancer, hjärncancer och cancer i äggstockarna.

De testerna gjordes på möss och var alla positiva. Nu ska forskarnas se om metoden kan användas på människor.

”Metoden öppnar för nya möjligheter för att utrota snabbväxande och aggressiva cancerformer utan att skada frisk vävnad” säger Cohen-Armon.

Jag är så otroligt glad över att det finns forskare som orkar försöka lösa cancerns gåta. Var gärna med och dela de här goda nyheterna, det finns så många där ute som behöver en gnutta hopp.