Forskare har hittat 93 genuppsättningar och gör stort genombrott när det kommer till bröstcancer.

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor. Och trots att chanserna att bli botad från bröstchanserna har ökat de senaste årtiondena insjuknar fortfarande cirka 20 kvinnor i Sverige i sjukdomen – varje dag. Oftast medelålders och äldre kvinnor. Nu har forskarna gjort ett genombrott – och lyckats förstå processen som orsakar bröstcancer. Det gör att det nu finns möjlighet att utveckla ny medicin och behandlingsmetoder, skriver BBC.

Forskare har publicerat en studie i tidskriften Nature, en studie som beskrivs som ”en milstolpe” som kan ge nya förutsättningar att behandla och förebygga bröstcancer.

Bildkälla: Mostphtotos

4356045-woman-taking-a-mammogram-x-ray-test

För att förstå varför personer drabbas av bröstcancer måste forskarna förstå vad som går fel i vårt DNA när frisk vävnad utvecklas till cancer. Nu har ett internationellt lag med forskare tittat på hela den genetiska koden vid 560 fall av bröstcancer. De har hittat totalt 93 olika genuppsättningar som kan orsaka cancertumörer om de muteras, skriver BBC.

Professor Sir Mike Stratton vid Sanger institute i Cambridge i England, som ledde studien, säger till BBC att det finns runt 20 000 gener i den mänskliga arvsmassan. Att forskarna nu har upptäckt 93 av dem som kan förvandla en vanlig cell till en cancercell om de muteras är ”en viktig bit information”.

– Vi ger denna lista till universitet, läkemedels- och bioteknikföretag så de kan börja utveckla nya läkemedel, säger han.

Professor Stratton tror att det kan ta minst ett decennium innan de nya läkemedlen kan nå patienterna – och säger att cancer alltid kan utveckla resistens mot nya mediciner. Men han är optimistisk.

Dr Serena Nik-Zainal, en annan forskare vid Sanger institute, säger till BBC att man i framtiden hoppas kunna ge individuell cancervård genom att titta på kvinnors individuella arvsmassa.

Den nya upptäckten kan inte utrota bröstcancer men den kan innebära bättre behandling, i och med att forskarna bättre förstå hur bröstcancer uppstår. Enligt danska TV2 kan det också innebära yngre kvinnor får gå på mammografi framöver – för att se om de är i riskzonen att utveckla cancer.